Velg valgomaten i god tid før valget
Hva: Kampanje for Stavanger Aftenblad (2023)
Samarbeid: Prosjektet er levert i samarbeid med Melvær&Co
Høsten 2023 var det kommune- og fylkestingsvalg, og som det største mediehuset i regionen ønsket Stavanger Aftenblad å minne folk på nettopp det. Med en politisk nøytral kampanje var målet å hjelpe velgere til å finne partiet de var mest enige med, gjennom å ta Aftenbladets lokale valgomat.
Hva mener du – og hvilket parti er du mest enig med? Kampanjen besto av 40 lokaltilpassede budskap som ble plassert på til sammen 200 steder i regionen i ukene før valgdagen. Budskapene besto av enkle spørsmål med svaralternativer, som skulle vekke nysgjerrigheten til forbipasserende.
Uken etter valget gikk kampanjen over i en ny fase med oppfølgingsbudskap. Hvordan gikk det egentlig med gratis buss, skjenketidene i Sandnes, leksefri skole og alt det andre? “Valget er over, men det er nå det begynner” oppfordret til å følge med på Aftenbladet.no
På dette prosjektet jobbet jeg i team med flinke folk i Melvær&Co, og i tett samarbeid med kunde. Stas!
God effekt og rekordbesøk:
Aftenbladet.no opplevde særlig høy trafikk under og etter lokalvalget i september:
– I tillegg til høyere trafikk var et viktig mål for 2023 å øke andelen daglige aktive abonnenter. Her hadde vi en sterk og positiv trend - som toppet seg rundt valgdagen i september. Ekstra gledelig var det at vi klarte å holde på de fine tallene også etter valget.
I alt 160.000 unike brukere var innom Aftenbladet.no valgdagen. Det var rekord i 2023.
Prisvinnende arbeid:
Arbeidet ble belønnet med Sølv i Sterk Reklame 2023, i kategorien ‘Kampanje’.