Velg valgomaten i god tid før valget

Hva: Kampanje for Stavanger Aftenblad (2023)
Samarbeid: Prosjektet er levert i samarbeid med Melvær&Co

Høsten 2023 var det kommune- og fylkestingsvalg, og som det største mediehuset i regionen ønsket Stavanger Aftenblad å minne folk på nettopp det. Med en politisk nøytral kampanje var målet å hjelpe velgere til å finne partiet de var mest enige med, gjennom å ta Aftenbladets lokale valgomat.

Hva mener du – og hvilket parti er du mest enig med? Kampanjen besto av 40 lokaltilpassede budskap som ble plassert på til sammen 200 steder i regionen i ukene før valgdagen. Budskapene besto av enkle spørsmål med svaralternativer, som skulle vekke nysgjerrigheten til forbipasserende.

Uken etter valget gikk kampanjen over i en ny fase med oppfølgingsbudskap. Hvordan gikk det egentlig med gratis buss, skjenketidene i Sandnes, leksefri skole og alt det andre? “Valget er over, men det er nå det begynner” oppfordret til å følge med på Aftenbladet.no

På dette prosjektet jobbet jeg i team med flinke folk i Melvær&Co, og i tett samarbeid med kunde. Stas!

God effekt og rekordbesøk:

Aftenbladet.no opplevde særlig høy trafikk under og etter lokalvalget i september:

– I tillegg til høyere trafikk var et viktig mål for 2023 å øke andelen daglige aktive abonnenter. Her hadde vi en sterk og positiv trend - som toppet seg rundt valgdagen i september. Ekstra gledelig var det at vi klarte å holde på de fine tallene også etter valget.

I alt 160.000 unike brukere var innom Aftenbladet.no valgdagen. Det var rekord i 2023.

Prisvinnende arbeid:

Arbeidet ble belønnet med Sølv i Sterk Reklame 2023, i kategorien ‘Kampanje’.

Forrige
Forrige

Formidling av folk og teknologi

Neste
Neste

Verdifull nerding